3 idei despre comunicarea in mediul de business

Nov 7, 2012 by

3 idei despre comunicarea in mediul de business

Am organizat zilele trecute un training despre “Comunicarea in mediul de business” la Biblioteca Judeteana Arges. Am discutat cu participantii despre trei  idei la care fiecare profesionist ar trebui sa se gandeasca daca isi doreste sa comunice eficient in business-ul pe care-l reprezinta. Atat in viata profesionala, cat si in cea personala e esential sa avem abilitati de comunicare foarte bune, iar un argument excelent in acest sens a folosit Aristotel. Intrebat in ce masura oamenii care comunica si relationeaza in mod fericit cu ceilalti oameni sunt superiori celor izolati, neintelesi, necomunicativi, el a raspuns “in aceeasi masura in care cei vii sunt superiori celor morti”. Comunicarea eficienta cu ceilalti ne face vii, vizibili, ne deschide usi, oportunitati, ne ajuta sa avem success.

 Ii puteti influenta pe ceilalti doar atunci cand veti fi stapani pe puterea cuvintelor!

Comunicarea verbală reprezintă modalitatea cel mai des întâlnită de comunicare și se realizează prin limbaj. Deseori avem impresia ca desi facem tot ce se poate pentru a ne transmite corect mesajele, cei care ne asculta pierd tocmai esentialul. Ne intrebam daca noi am gresit cand am comunicat sau ei sunt de vina ca nu au receptionat cum trebuie mesajul. Ba chiar, de multe ori intervin bariere comunicationale, factori perturbatori care ne impiedica sa comunicam asa cum ne-am dori. Ce putem face pentru a folosi puterea cuvintelor in favoarea, si nu in detrimentul nostru? In primul rand, trebuie sa avem proprietatea cuvintelor, sa le folosim in contextul adecvat,  sa cunoastem foarte bine regulile de ortografie, ortoepie si punctuatie, sa fim atenti la contextul in care are loc actul de comunicare si cel mai important: sa cerem si sa fim atenti la feedback-ul pe care il primim. Doar oferind importanta cuvenita feedback-ului ne dam seama ca mesajele noastre au fost receptate corespunzator, sau, dimpotriva, interlocutorii nostri au inteles exact opusul.

Succesul vine nu doar din arta de a vorbi, dar si din cea de a asculta!

Pe langa feedback, un alt lucru esential este sa invatam sa ascultam. V-ati pus vreodata problema de ce avem doua urechi si o singura gura? Doar nu credeti ca acest lucru este intamplator? Nici vorba! Ar trebui sa ascultam de doua ori si sa vorbim o singura data.  Bineinteles ca e foarte greu, pentru ca ne place foarte mult sa vorbim si sa ne auzim vorbind, insa un bun comunicator este cel care asculta mai mult si vorbeste mai putin. A auzi este pur si simplu un proces fiziologic. A asculta activ inseamna a asculta si a intelege in acelasi timp. Dale Carnegie spunea ca daca exista vreun secret al succesului acela rezida in capacitatea de a asculta punctul de vedere al celuilalt si de a vedea lucrurile din perspectiva lui si a ta. De aceea, in vanzari sau negocieri nu e indicat sa nu stii sa asculti, sa vorbesti doar tu si sa-ti prezinti ofertele, asa cum de multe ori suntem invatati la trainingurile pe vanzari, ci trebuie sa inveti, in primul rand, sa asculti. Ca experienta personala, pot sa va spun ca intalnirile in care am vorbit cel mai putin au avut rezultatele cele mai bune.

 Agresivitatea ucide comunicarea!

E esential sa nu fiti agresivi atunci cand comunicati, nici in viata personala, nici la birou, nici cand incercati sa convingeti pe cineva de ceva, pe scurt NICIODATA! Mi s-a intamplat de foarte multe ori sa dau peste oameni extrem de agresivi in diferite situatii de business. Culmea e ca mare parte din ei lucrau in departamente de client service, ceea ce mi se pare o ciudatenie a naturii. Bine, bine, veti spune, dar cum facem sa fim persuasivi, fara a-i agresa pe cei carora ne adresam?

In primul rand, am putea incerca sa le transmitem emotie oamenilor, sa le spunem povesti. Majoritatea deciziilor pe care noi le luam sunt emotionale, subconstiente. De aceea, apelul la emotie e intodeauna castigator. In al doilea rand, nu trebuie sa uitam argumentele rationale. E indicat sa le transmitem oamenilor clar, obiectiv care sunt beneficiile lor concrete daca actioneaza in directia in care le spunem noi.  In al treilea rand, nu uitati sa folositi un limbaj pozitiv. Incercati sa folositi cat mai putin cuvinte cu conotatie negativa. Folositi foarte des cuvantul da, puneti intrebari la care se poate raspunde cu da (te intereseaza sa castigi bani? e corect cand spun ca doresti fericirea familiei tale? etc…), aprobati dand din cap, oferiti o optiune intre doua da-uri etc. Incercati sa evitati expresii ca ”intelegi ce vreau sa spun” (de fapt crezi ca nu intelege), “pe cuvant”, “sincer” (nu sunt sincer), “asa ar trebui” (incerc sa-ti impun ceva), “sa nu ma intelegeti gresit” (vreti sa criticati), “dupa umila mea parere” (vreti sa faceti o afirmatie egoista), “o sa-ncerc, voi face tot ce pot” (tot ce pot eu nu e de ajuns), “cu respect” (nu te respect). Un studiu realizat de Universitatea din California a dovedit ca cele mai convingatoare cuvinte folosite in limba vorbita sunt: descoperire, garanta, dragoste, dovedit, rezultate, economie, usor, sanatate, bani, nou, siguranta, tu. Asa ca n-ar strica sa incercati sa folositi mai des cuvintele de mai jos, iar apoi sa-mi scrieti sa-mi spuneti care au fost efectele? Acceptati provocarea?

 

2 Comments

  1. Ca bine zici :) … Am ajuns de la consultanta in domeniul comunicarii integrate de mk sa mi se ceara sfaturi vis a vis de comunicarea in familie (zona neexplorata de mine), dar mi-a placut ca “beneficiarul” chiar a pus in practica ce l-am sfatuit si, culmea, a functionat. I-am recomandat si o carte si a cumparat-o, asa ca, dovedind credibilitate si valoare in tot ce comunici, poti sa ajungi rapid un lider de opinie

    • Claudia

      Intr-adevar, Adrian, credibilitatea e esentiala in comunicare, indiferent ca e comunicare de business sau comunicare in familie:). Cine stie, poate te specializezi si pe aceasta zona neexplorata a comunicarii, chiar daca e doar pentru a-i ajuta pe prietenii aflati in dificultate:).

Leave a Reply

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On LinkedinCheck Our Feed