Comunicatorul anonim nu doreste sa fie deranjat!

Jun 27, 2013 by

Comunicatorul anonim nu doreste sa fie deranjat!

Daca lucrezi in comunicare esti o persoana expusa, clar. Daca esti si coordonatorul unui departament dintr-o companie mare sau lucrezi intr-o agentie de relatii publice, cu atat mai mult. Dar tu singur ti-ai ales acest rol si nu vad motive sa te ascunzi.

Am tot incercat, in ultimele saptamani, sa obtin datele de contact ale  catorva directori de comunicare din diferite companii, din domenii de activitate diverse. Scopul meu, declarat telefonic si persoanei care mi-a raspuns la telefon, era sa-i invit pe respectivii oameni ca speakeri la un eveniment. Mi s-a spus ca, din pacate, nu-mi pot oferi emailul, mobilul nici atat.

Stupefiata, m-am intrebat de ce? Clar, oamenii nu vor sa fie spam-uiti cu tot felul de prostii si, pana intr-un punct, pot intelege. E si mai clar ca sunt oameni extrem de ocupati, dar, cum spuneam mai sus, daca lucrezi in comunicare, cam trebuie sa comunici, that’s your job. Si nu, nu comunici doar cu cine vrei tu, cu oamenii care-ti plac, doar cu clientii fideli, cu oamenii care te lauda, ci cu toata lumea. Daca ti-ai asumat un rol de comunicator intr-o companie mare, si nu numai, nu poti sa fii o fantoma, sa se ajunga la tine mai greu ca la presedinte, e absurd. Probabil ca intr-o agentie esti cam fortat sa raspunzi la toate telefoanele ca altfel te trage clientul de maneca,nu? De ce sa nu fie la fel si intr-o companie? De ce unii oameni care lucreaza in aceste departamente nu inteleg ca  e un nonsens ca adresa ta de email sau numarul de mobil sa fie secrete, in conditiile in care tu coordonezi un departament de comunicare? Bineinteles ca, daca ar avea o criza, comunicatorul din compania respectiva ar aparea brusc pe baricade dornic sa discute cu toata lumea,nu? Dar daca atunci nu va mai fi dispus nimeni sa il asculte?

Imi vine in minte o situatie similara cu care m-am confruntat cand am inceput sa lucrez in Bucuresti. Eram asistent manager la o companie, iar directorul de marketing nu accepta niciodata sa  vorbeasca la telefon cu nimeni. Ma ruga sa le spun oamenilor sa trimita totul pe email, nu conta cat de insistent era omul respectiv, nu conta ca el era jurnalist sau doar un posibil colaborator, nu ii faceam legatura la telefon, il rugam sa trimita doar pe email.

Repet, inteleg ca oamenii din pozitii de conducere sunt ocupati. Dar pot sa delege sarcini, pot sa desemneze oameni care sa-i ajute. Daca iti pui numele pe un comunicat de presa la persoana de contact, ma astept sa gasesc acolo si un numar de telefon mobil, nu doar adresa de email, sau macar un numar de telefon fix (in cel mai rau caz). Ma astept ca, atunci cand constat ca nu exista mobilul si aflu, dupa lungi cautari, un numar de fix din departamentul tau, asistenta ta sa nu ma intrebe de unde am acest numar de telefon si ce vreau de la tine.

Pe de alta parte, exista si exceptii, oameni extraordinari care sunt tot timpul conectati cu cei din jurul lor, carora le pasa de imaginea brandului a carui comunicare o coordoneaza. Sunt oameni implicati, politicosi, profesionisti. Sunt mult mai putini decat cei din prima categorie, dar exista si se fac usor remarcati. Iti raman in minte pentru ca sunt amabili, iti raspund la telefon chiar daca doar pentru a te ruga sa revii in cateva ore. Nu sunt niste fantome ascunse sub o adresa de email. Sunt oameni reali, oameni carora le pasa de tine, indiferent cine esti. Sunt oameni care-si inteleg rolul si isi fac meseria cu pasiune si diplomatie. Pana la urma, chiar daca pare cinic ce va spun, “in fisa postului lor scrie” ca trebuie sa le pese de tine, indiferent ca esti jurnalistul care i-a criticat intr-un material, clientul fidel care le da like-uri pe Facebook, studentul care isi doreste sa faca un internship la ei sau agentia de PR care vrea sa-l invite la un eveniment.

Ma bucur foarte mult cand intalnesc oameni implicati, deschisi, calzi,  ii admir si-mi doresc sa fiu ca ei. Ma enervez cand dau peste un comunicator “fantoma”, dar imi trece repede pentru ca, pana la urma, cel mai bine e sa-ti selectezi oamenii cu care colaborezi, oamenii de care esti inconjurat, iar in cazul celorlalti, pana la urma selectia naturala isi va spune cuvantul.

4 Comments

  1. Cornel C

    E nevoie de mai mult decat bunavointa – e vorba de stiinta si trairea comunicarii… In acelasi timp, unii colegi de breasla pot alege sa fie, cu precadere, doar foarte buni manageri ai departamentelor de comunicare, concentrandu-se pe aceasta latura.

    • Claudia

      Si mai e nevoie de inca ceva: sa-ti pese de oamenii cu care intri in contact si sa-ti faci meseria cu pasiune si dedicare, lucruri care se vad, in primul rand, in modul tau de a te comporta cu oamenii.

  2. Cornel C

    Ai pus degetul pe rana! Asculta daca vrei sa fi ascultat si inteles! Dar, “teoria ca teoria, practica ne omoara”…

    • Claudia

      Da, asa e, e mai greu cu practica. Dar cu putina bunavointa, se poate.

Leave a Reply

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On LinkedinCheck Our Feed