Feedback negativ versus critica

Dec 18, 2012 by

Feedback negativ versus critica

Feedback-ul este un cuvant la moda, mai ales in domeniul comunicarii. Mai nou, noi nu criticam, nu reprosam, oferim feedback. Oare?! Nu de putine ori, oamenii ascund sub acest pretext al oferirii feedback-ului, multa agresivitate, reprosuri, lipsa de argumente.

Cred ca ar trebui sa fim foarte atenti atunci cand ne dorim sa oferim feedback, mai ales daca acesta e negativ. De multe ori, ne lasam prada emotiilor si cadem foarte usor in extrema cealalta, a reprosurilor si a criticii.

Din punctul meu de vedere sunt clar cateva lucruri care NU POT fi ascunse sub masca feedback-ului:

  • acuzatiile nefondate – oricat de mult ati vrea sa le numiti altfel, fara dovezi sau argumente plauzibile, ele raman ceea ce sunt de fapt: acuzatii;
  • sfaturile – oamenii adora sa dea sfaturi, acest lucru ii face sa se simta importanti. Trebuie sa tinem cont de faptul ca nimanui nu-i place sa primeasca sfaturi, mai ales atunci cand nu sunt cerute;
  • reprosurile – nu trebuie sa folosim feedback-ul pentru a ne descarca pe cineva;
  • etichetarea – folosirea unor cuvinte cu conotatie negativa ( “neprofesionist”, “subiectiv”, “imatur”, “iresponsabil”) denota agresivitate si incapacitatea de a relata in mod obiectiv cum ati perceput comportamentul celuilalt. Prin urmare, evitati sa folositi astfel de cuvinte pentru ca ele nu au nicio legatura cu feedback-ul.

Consider ca atunci cand dam feedback trebuie sa ne raportam la un singur lucru: propria noastra persoana. Sa incercam sa ne gandim cum ne-am simti noi, ce am gandi, cum am percepe respectivul feedback. Aceasta raportare la noi insine ne ajuta sa nu dam gres si sa incercam sa dam un feedback constructiv celuilalt. Concluzie? Am invatat de mici ca  nu e bine sa facem altora ceea ce noua nu ne place. Poate ca n-ar strica sa tinem cont de acest lucru si acum, cand am mai crescut putin.

Related Posts

Tags

Share This

4 Comments

  1. PS: Ce ma bucur ca am descoperit ca scrii! :)

    • Claudia

      :) , ma straduiesc sa scriu cat mai des pentru ca-mi face placere si imi doresc sa ma perfectionez in blogging.

  2. Ba mai mult, feedback-ul constructiv se da “specific”: comportamente specifice intr-o anumita situatie. Nu ar trebui sa fie o sinteza a personalitatii sau perceptii si pareri despre omul respectiv. Una din “regulile” unui feedback constructiv este sa fie orientat catre actiune si impact, nu catre persoana.

    • Claudia

      Intr-adevar, Corina, trebuie sa fie specific. De foarte multe ori, oamenii spun tot ce-si amintesc, tot ce nu le-a convenit la un moment dat si poate nu au putut/nu au avut ocazia sa spuna.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Folositi aprecierea sincera pentru a crea relatii statornice cu ceilalti! - Claudia Oprescu | Claudia Oprescu - [...] sa incercam sa amanam momentul cand vrem sa dam un feedback negativ (care, dupa cum puteti vedea aici, nu ...

Leave a Reply

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On LinkedinCheck Our Feed