Multitasking-ul scade productivitatea la jumatate

Jan 5, 2013 by

Multitasking-ul scade productivitatea la jumatate

Va imaginati cum ar suna o campanie de informare impotriva multitaskingului? “Multitasking-ul  va scade  IQ-ul cu până la 10 puncte” sau “Multitaskingul este mai nociv decat marijuana”. Nu-i asa ca v-ar atrage atentia? V-ati gandit vreodata ca facand mai multe lucruri deodata va scadeti productivitatea si nu deveniti mai productiv, asa cum credeati? Nici eu nu m-am gandit pana acum cateva luni. Am sesizat la un moment dat, in decursul anului trecut, ca ma pierd printre multitudinea de task-uri insirate pe to do list.  Da, eu, persoana mega organizata si mega eficienta. Sau cel putin asa credeam ca sunt.

Am fost dintodeauna obisnuita sa fac mai multe lucruri deodata. In scoala generala invatam in timp ce ascultam muzica, imi faceam temele cu televizorul aprins si pana am ajuns la facultate am devenit un mic Napoleon: stergeam praful, scriam eseuri in engleza, ma uitam la televizor. Eram mandra de mine si ferm convinsa ca acest lucru ma ajuta, ca uite ce fata inteligenta si eficienta sunt eu.

Cand m-am angajat, lucrurile au devenit si mai serioase. Liste intregi de “to do”, mailuri, vorbit la doua telefoane simultan, scris rapoarte, redactat materiale in masina, in autocar, sms-uri, cam toate odata. Am continuat asa vreo cativa ani, bineinteles ego-ul meu fiind din ce in ce mai multumit, mai ales ca rezultatele erau bune. Pana cand intr-o zi mi-am dat seama ca multitaskingul imi omoara energia si  eficienta.  Multitudinea de taskuri pe care incercam sa le duc la bun sfarsit si deadline-urile, precum si intreruperile (telefoane, colegi, sms-uri, intalniri, sedinte) m-au facut sa-mi dau seama ca ceva nu merge bine, ceva e  in neregula.

Am incercat atunci sa schimb metoda pe care o foloseam de cand ma stiam si mi-am propus sa ma concentrez pe cate o singura sarcina, sa invat sa fac lucrurile pe rand. Nu mi-am mai verificat emailul din 5 in 5 minute, nu raspundeam  sms-urilor imediat ce ajungeau, nu tineam Facebook-ul deschis sa mai vorbesc pe chat si stupoare: eram mult mai eficienta decat am fost vreodata in viata mea de multitasking. Ba chiar realizam sarcinile mult mai repede. Nu-mi venea sa cred! Apoi am dat intamplator peste un studiu pe Business Insider care sustinea ca doar 2 la suta dintre oameni sunt eficienti  cand fac mai multe lucruri deodata, in timp ce pentru restul de 98%, multitasking-ul poate face mai mult rau decat bine. Practic, am primit confirmarea stiintifica a ceea ce experimentasem deja. (Da, aveam nevoie de confirmarea aceasta, mai ales ca am fost intodeauna ferm convinsa ca femeile pot face mai multe lucruri deodata, spre deosebire de barbati:P)

In respectivul studiu, s-a demonstrat ca cei care folosesc un computer la locul de munca sunt distrasi, in medie, la fiecare 10 minute, iar incercarea de a ne implica in mai multe sarcini deodata scade productivitatea la aproape jumatate. Mai mult, multitasking-ul ne tulbură mințile și încetinește lucrurile, in timp ce concentrarea pe o singură sarcină duce la soluționarea acesteia într-un timp mult mai scurt.

Probabil ca si voua vi se intampla frecvent sa fiti intrerupti la birou, sa stati peste program pentru ca nu ati reusit sa va duceti la bun sfarsit tot ce aveati de facut din cauza intreruperilor etc. Incercati sa va prioritizati mai bine sarcinile si sa le luati pe rand, chiar daca aveti deadline-uri stranse si lucruri care ar trebui facute “acum”,” in acelasi timp”, “toate odata”. Concentrati-va pe un singur lucru si stabiliti-va un interval de timp in care trebuie sa terminati sarcina respectiva, intre 20-60 minute, in functie de complexitatea ei. Puteti folosi un cronometru sau o aplicatie pentru smartphone, eu folosesc Pomodoro si sunt foarte multumita de ea.

In mod cert, la inceput nu va va fi usor. Veti fi tentati sa va verificati emailul imediat ce-l vedeti in Inbox sau sa raspundeti sms-ului pe care tocmai l-ati primit, sa-l intrebati pe colegul de birou de ce rade si sa va amuzati impreuna cu el. Important este sa fiti fermi si sa acordati mai multa importanta timpului vostru. Astfel, veti evita sa va petreceti multe ore peste program la birou, ore pe care le-ati putea folosi pentru a face lucruri care va relaxeaza. Incercati sa va ganditi la timpul vostru ca la o resursa limitata si atunci veti fi mult mai atenti la ceea ce veti face cu el. Nu aruncati cu banii pe fereastra,nu? Atunci nu faceti acest lucru nici cu timpul vostru.

Sunt curioasa sa aflu de la voi cum stati cu multitaskingul. Ce metode folositi pentru a fi eficienti si a evita intreruperile la birou? Astept raspunsurile voastre cu drag si va doresc eficienta maxima in tot ce intreprindeti!

Leave a Reply

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On LinkedinCheck Our Feed